Viisi henkilöä pelaamassa Mölkky-peliä.

Akut täyteen palautumalla

Huolehdi hyvästä unesta ja ota käyttöön aktiiviset palautumisen keinot, niin elämä maistuu! Palautuminen on taito, jota kannattaa vaalia, jottei työn kuormitus kasva liian suureksi.

palautumisen mestariksi

Fyysinen työ on kuluttavaa, mutta myös aivotyö rasittaa, kun pitää jaksaa keskittyä, muistaa monia asioita ja hallita laajoja kokonaisuuksia. Lisäksi henkilökohtainen elämä voi aiheuttaa paineita, huolta sekä stressitilanteita, joista pitäisi kyetä palautumaan.

Palautuminen, mukaan lukien uni, on tärkeää sekä hyvinvoinnille että työkyvylle. Iän myötä palautuminen hidastuu, mutta hyvällä fyysisellä kunnolla sitä voi nopeuttaa. Säännöllisellä liikunnalla on myös positiivinen vaikutus unen pituuteen, tehokkuuteen, laatuun ja nukahtamisviiveeseen.

Niin hassulta kuin se ehkä kuulostaakin, palautuminen on taito ja se on aktiivista toimintaa, jossa tavalla tai toisella irrottaudutaan työstä ja muista sillä hetkellä kuormittavista asioista. Hyvien palautumista auttavien rutiinien käyttöönotto vaatii sinnikkyyttä ja sitä, että asettaa pieniä tavoitteita ja havainnoi seuraamuksia.

Palauttele myös työpäivän aikana

Palautumista ei pidä jättää vain vapaa-aikaan ja lomien varaan. Työpäivien aikanakin pienet palauttavat hetket ovat tärkeitä, jotta vireys säilyy ja jaksaa koko työpäivän. Omatoimisia pieniä keinoja ovat esimerkiksi:

  • säännölliset mikrotauot – jo 3 minuuttia vaikuttaa positiivisesti aivoihin
  • istumisen tauottaminen 30 minuutin välein
  • terveelliset ateriat
  • tauoilla keskustelu ihan muusta kuin töistä
  • pysähtyminen ja mielen rauhoittaminen erityisesti silloin, kun on kiire.
Mies istuu silmät kiinni sohvalla termosmuki kädessään.

Aktiiviset tauot selättävät megaväsyn

  • Pieniä harjoitteita on helppo tehdä missä vain.
  • Liikuskelulla työpäivän lomassa on merkittävät vaikutukset terveyteen.
  • Aktiiviset tauot virkistävät enemmän kuin passiiviset tauot.

Kristo Salminen antaa oheiselle videolla vinkit aktiiviseen taukoon. Uskallatko kokeilla?

Stressiin voi puuttua jo tänään

Tauota ajatustyötä

Aivojen tiedonkäsittelykyvyn ylikuormittuminen voi johtaa stressiin ja uupumuksen kaltaisiin oireisiin. Kognitiivista suorituskykyä kannattaa suojella sekä työpäivän aikana että vapaa-ajalla.

Lue lisää >

Liiku luonnossa

Todennettujen terveysvaikutusten lisäksi luonto ja viheralueet lisäävät ihmisten kokemaa työn imua ja tuottavuutta.

Lue lisää >

Lisää työmatkaliikuntaa

Lähes puolella suomalaisista työntekijöistä työmatka on alle seitsemän kilometriä. Työpaikalle kulkeminen pyörällä tai jalan on yksi tehokkaimmista tavoista yhdistää liikkuminen ja työ.

Lue lisää >