Mies heittää Mölkkyä ja neljä muuta ihmistä katsoo vieressä. Etualalla on viisi Mölkky-palikkaa.

Akut täyteen palautumalla

Huolehdi hyvästä unesta ja ota käyttöön aktiiviset palautumisen keinot, niin elämä maistuu! Palautuminen on taito, jota kannattaa vaalia, jottei työn kuormitus kasva liian suureksi.

Palautumisen mestariksi

Fyysinen työ on kuluttavaa, mutta myös aivotyö rasittaa, kun pitää jaksaa keskittyä, muistaa monia asioita ja hallita laajoja kokonaisuuksia. Lisäksi henkilökohtainen elämä voi aiheuttaa paineita, huolta sekä stressitilanteita, joista pitäisi kyetä palautumaan.

Palautuminen, mukaan lukien uni, on tärkeää sekä hyvinvoinnille että työkyvylle. Työntekijä voi tehdä asian hyväksi paljon omatoimisesti, mutta myös työpaikka voi monin keinoin tukea ja edesauttaa työntekijöiden riittävää palautumista. Työpaikka voi esimerkiksi:

Voit palautella myös työpäivän aikana, esimerkiksi näin:

  • säännölliset mikrotauot – jo 3 minuuttia vaikuttaa positiivisesti aivoihin
  • istumisen tauottaminen 30 minuutin välein
  • terveelliset ateriat
  • tauoilla keskustelu ihan muusta kuin töistä
  • pysähtyminen ja mielen rauhoittaminen erityisesti silloin, kun on kiire.
Mies istuu silmät kiinni sohvalla termosmuki kädessään.

Aktiiviset tauot selättävät megaväsyn

  • Pieniä harjoitteita on helppo tehdä missä vain.
  • Liikuskelulla työpäivän lomassa on merkittävät vaikutukset terveyteen.
  • Aktiiviset tauot virkistävät enemmän kuin passiiviset tauot.

Kristo Salminen antaa oheiselle videolla vinkit aktiiviseen taukoon. Uskallatko kokeilla?