Viisi henkilöä pelaamassa Mölkky-peliä.

Akut täyteen palautumalla

Huolehdi hyvästä unesta ja ota käyttöön aktiiviset palautumisen keinot, niin elämä maistuu! Palautuminen on taito, jota kannattaa vaalia, jottei työn kuormitus kasva liian suureksi.

Palautumisen mestariksi

Fyysinen työ on kuluttavaa, mutta myös aivotyö rasittaa, kun pitää jaksaa keskittyä, muistaa monia asioita ja hallita laajoja kokonaisuuksia. Lisäksi henkilökohtainen elämä voi aiheuttaa paineita, huolta sekä stressitilanteita, joista pitäisi kyetä palautumaan.

Palautuminen, mukaan lukien uni, on tärkeää sekä hyvinvoinnille että työkyvylle. Työntekijä voi tehdä asian hyväksi paljon omatoimisesti, mutta myös työpaikka voi monin keinoin tukea ja edesauttaa työntekijöiden riittävää palautumista. Työpaikka voi esimerkiksi:

Voit palautella myös työpäivän aikana, esimerkiksi näin:

Mies istuu silmät kiinni sohvalla termosmuki kädessään.
  • säännölliset mikrotauot – jo 3 minuuttia vaikuttaa positiivisesti aivoihin
  • istumisen tauottaminen 30 minuutin välein
  • terveelliset ateriat
  • tauoilla keskustelu ihan muusta kuin töistä
  • pysähtyminen ja mielen rauhoittaminen erityisesti silloin, kun on kiire.

Aktiiviset tauot selättävät megaväsyn

  • Pieniä harjoitteita on helppo tehdä missä vain.
  • Liikuskelulla työpäivän lomassa on merkittävät vaikutukset terveyteen.
  • Aktiiviset tauot virkistävät enemmän kuin passiiviset tauot.

Kristo Salminen antaa oheiselle videolla vinkit aktiiviseen taukoon. Uskallatko kokeilla?

Miten ennaltaehkäistä stressiä ja edistää palautumista?

Oheisella videolla tutkija, psykologian tohtori Anniina Virtanen Työterveyslaitokselta kertoo stressin ennaltaehkäisystä ja palautumisen edistämisestä niin työntekijän kuin työnantajan näkökulmasta.

Palautumista edistävät mm.

  • liikunta, erityisesti luontoliikunta
  • itselle rakkaat ja nautinnolliset harrastukset
  • työyhteisön yhteenkuuluvuuden tunne, yhteinen huumori, haastavien asioiden läpikäynti yhdessä