Työmatkojen piilokustannukset
Tunnistatko sinä organisaatiosi liikkumisen kokonaiskustannukset? Niitä tarkasteltuasi kävelyyn ja pyöräilyyn kannustaminen ei ehkä vaikutakaan ylimääräiseltä kululta.
Työmatkojen piilokustannusten hinta voi yllättää
Panostaminen työntekijöiden liikkumiseen tukemalla työmatkaliikkumista voi alkuun kuulostaa ylimääräiseltä menoerältä varsinkin, jos työpaikalla on yleisesti säästöpaineita. Liikunnasta saatavat hyödyt, kuten sairauspoissaolojen vähentyminen ja tuottavuuden sekä hyvinvoinnin paraneminen, maksavat sijoitetut eurot kuitenkin moninkertaisesti takaisin.
Lisäksi kannattaa tarkastella työmatkaliikkumiseen kohdistuvia piilokustannuksia, joita työntekijöiden liikkumisesta syntyy työnantajalle. Tunnistatko sinä organisaatiosi liikkumisen kokonaiskustannukset? Niitä tarkasteltuasi kävelyyn ja pyöräilyyn kannustaminen ei ehkä vaikutakaan ylimääräiseltä kululta.
Maksuton autojen pysäköinti tuntuu työnantajan kukkarossa
Suomessa työntekijälle maksuton pysäköinti on melko yleisesti käytössä oleva työsuhde-etu. Joskus työnantajalla on hyvät perusteet paikan tarjoamiseen, kun työntekijä joutuu liikkumaan työtehtävissään paljon. Osalle työpaikoista se on kuitenkin vain totuttu toimintamalli, jonka tarkempi tarkasteleminen kannattaisi silloin, kun halutaan leikata työnantajan kustannuksia.
Usein pysäköintikulut ovat merkittävä menoerä, vaikkakin pysäköintiedun kustannukset vaihtelevat hyvin voimakkaasti eri alueilla. Kaupunkien keskustoissa vapaa pysäköinti työpaikalla on nykyään merkittävä taloudellinen etuus. Kaupallisen pysäköinnin kuukausihinnat vaihtelevat pääkaupunkiseudulla 33 eurosta noin 300 euroon kuukaudessa.
Maksuton työpaikkapysäköinti suosii epäsuorasti autoilua joukkoliikenteen ja muiden liikkumistapojen kustannuksella. Ilmaisesta pysäköinnistä hyötyvät vain omalla tai työsuhdeautolla kulkevat työntekijät. Työntekijöiden tasapuolinen kohtelu puoltaa joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn tukemista autoilun rinnalla. Eriarvoisuutta työpaikojen pysäköinnissä lisää myös se, että pysäköintipaikkoja on hyvin erilaisia ja ne voivat olla eri tavalla työntekijöiden käytettävissä.
Vinkkejä työpaikan pysäköintikäytäntöjen uudistamiseen (PDF)
Säästöjä kilometrikorvauksista, parkkikuluista ja mainonnasta
Oman auton käytöstä työmatkoihin voi saada työnantajalta verohallinnon ohjeen mukaan 53 senttiä kilometriltä vuonna 2023. Lyhyemmille asiakaskäynneille ja työasiointimatkoille voi tarjota vaihtoehtoisesti lainattavia pyöriä. Sähköpyörällä liikuttaessa ei tarvitse hikoilla, mutta keho saa kaipaamaansa liikettä.
Kaupunkialueella alle viiden kilometrin matkoilla pyörä on itse asiassa autoa nopeampi liikkumismuoto ja lisäksi säästetään pysäköintimaksuissa. Tavaroiden kuljetukseen kannattaa hankkia kuormapyörä. Organisaation logo ja värit polkupyörässä tuovat esille organisaatiota kaupunkikuvassa toisin kuin työntekijän käyttämä oma auto.
Työntekijöille voi tarjota myös lainattavia joukkoliikenteen matkakortteja hieman pidemmille matkoille. On tutkittu fakta, että joukkoliikenteen käyttäjille kertyy keskimäärin 2 000 askelta päivässä enemmän henkilöautoilijaan verrattuna.
Työsuhdeautojen vaihtoehdot
Mitä jos työntekijällä olisi mahdollisuus valita käyttöönsä työsuhdeauton sijaan työsuhdepyörä?
Työsuhdepyörä on verrattavissa työsuhdeautoon, mutta pyörä on huomattavasti edullisempi ja ekologisempi vaihtoehto. Lisäksi työsuhdepyörä on tehokas tapa motivoida työntekijöitä pitämään huolta kunnostaan. Vuoden 2021 alusta verotusta uudistettiin niin, että polkupyöräetu on luontoisetu verotuksessa 1200 euroon saakka vuodessa.
Toinen harkitsemisen arvoinen vaihtoehto työsuhdeautolle on joukkoliikenteen työsuhdematkalippu. Työntekijöiden siirtyminen joukkoliikenteen käyttäjiksi voi tuoda säästöjä pysäköintipaikkatarpeen vähentyessä. Se myös mahdollistaa matka-ajan käytön hyödyllisesti. Työsuhdepyörä ja työsuhdematkalippu ovat rahanarvoisia rekrytointivaltteja ja näkyvä viesti yrityksen vastuullisuudesta.
Lyhyenkin sairauspoissaolon kustannukset kuormittavat
Työntekijöiden liikkumattomuuden hintalappu näkyy työpaikoilla sairauspoissaoloissa. Liikkumattomuus kun lisää kansansairauksien riskiä ja vaikuttaa työpanokseen. Yhden päivän sairauspoissaolo maksaa työnantajalle keskimäärin 350 euroa, mutta asiantuntijayrityksissä summa voi nousta lähes kolminkertaiseksi.
Korkeintaan kerran viikossa liikuntaa harrastavilla on sairauspoissaolopäiviä vuodessa 4,5 päivää enemmän kuin niillä, jotka harrastavat liikuntaa kahdesta kolmeen kertaa viikossa. Työpaikoilla voidaan tehdä näkyviä ja konkreettisia muutoksia henkilöstön fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi esimerkiksi työmatkoilla.
Jokainen askel tai polkaistu kilometri kerryttää arvokkaita kilometrejä työntekijän terveysmittariin. Kannustamalla työmatkojen liikkumiseen lihasvoimin, voidaan lisätä työntekijöiden liikkumista etenkin silloin, jos työnkuvan muuttaminen aktiivisemmaksi ei ole mahdollista.